Функционално учење кроз драматизацију. Ученици су употребом нових технологија (дрон, камера, монтажа) са драмском секцијом дошли у школу будућности.
Функционално учење кроз драматизацију. Ученици су употребом нових технологија (дрон, камера, монтажа) са драмском секцијом дошли у школу будућности.
У оквиру вебинара, у првом делу, обрађенa je темa психолошких потреба, Масловљеве хијерахије потреба и на који начин су основне потребе угрожене у току пандемије вируса КОВИД-19, изолације и самоизолације, зашто је неопходно задовољавању ових потреба посветити посебну пажњу на који начин задовољење основних психолошких потреба инкорпорирати у дневне активности и условима изолације. У оквиру презентације приказани су примери активности које задовољавају појединачне потребе. У оквиру вебинара учесницима је поред ппт презентације подељен и пропратни материјал који укључује списак онлајн линкова које могу да препоруче ученицима, на основу којих могу да организују онлајн радионице и предлог материјала које могу да користе у педагошкој и психолошкој пракси. У другом делу вебинара покренута је дискусија, у оквиру које су учесници коментарисали материјал, говорили о својим искуствима рада у школи у условима када се цео рад одвија онлајн.
Технологија: Zoom
Неочекивано, задесили смо се у једној више него изазовној ситуацији када је реч о образовно-васпитном процесу који се организује и реализује у време ванредног стања. У првим недељама наставе на даљину, ученици, наставници и родитељи суочили су се са низом тешкоћа, првенствено у успостављању ритма радног дана. Јавиле су се разне недоумице и многобројна питања, разумљива у оваквој ситуацији и када је реч о планирању учења код куће. Оснаживањем ученика на пољу планирања праћења наставе и организације рада од куће у значајној мери стручни сарадници, али и наставници имају прилику да пруже подршку ученицима како би допринели развијању међупредметне компетенције за учење односно компетенције за целоживотно учење.
Упутсвта која се презентују у овом раду омогућиће ученицима развијање компетенције за учење кроз: процену сопствених капацитета и капацитета породице за планирање учења; идентификацију фактора који утичу на планирање учења у породичним околностима; примену новина у планирању сопственог рада током реализације наставе на даљину као и мапирање приоритета током планирања. Ученици имају могућност да унапреде своје компетенције за планирање учења код куће кроз:
- самопроцењивање где би мапирали чек листом постојеће ресурсе, али и ометајуће факторе током учења;
- израду шема учења за лакше уочавање и праћење дневних и недељних обавеза, као и оптерећеност у извршавању задатака;
- примену матрице где ће идентификацијом ургентних и важних задатака на дневном и недељном нивоу лакше планирати своје учење.
У оквиру вебинара обрађивана је тема наставних метода које се користе у новонасталој ситуацији учења на даљину. Тема је груписана око 6 кључних питања која су послужила за размену искустава стручних сарадника који раде у основним и средњим школама. Сценарио вебинара: Након уводног обраћања и кратког увода у тему, учесници су подељени у групе. Вебинар је условно подељен у два дела. У првом делу су ученици подељени у групе у којима су се бавили следећим темама:Интеракција/размена између ученика и са наставником;Сараднички односи и атмосфера поштовања:Динамичност процеса учења, разноврсност метода, активности и задатака; Мотивисаност и активност ученика; Развијање знања, вештина и ставова;Развијање различитих нивоа знања. Рад у групама трајао је око 20 минута. Након тога су учесници враћени у „велику групу“ у којој су представници група представљали запажања и закључке на тему којом се бавила њихова група. Отварана је и дискусија након сваке појединачне теме. Сценаријом је било предвиђено да вебинар траје сат времена, међутим дискусија је била врло жива, отворила су се многа питања, учесници су желели да учествују у свакој појединачној теми, тако да је вебинар трајао дуже од планираног времена.
Технологија: Zoom
У рутини је спас, посебно у временима кад се суочавамо са изазовима који нам доносе осећај тескобе и неизвесности. Без обзира што нисмо у могућности да контролишемо дешавања из спољашњег света која нам значајно утичу на живот, сазнање да можемо да контролишемо свој дан и уредимо наш мали свет у изолацији дома, даје осећај удобности и задовољства. Суочавање са непредвидљивим, неизвесним и претећим временима чини се изводљивим кад имамо контролу над даном, могућност планирања шта ће и кад у том дану десити. Припрема дневног плана и његова реализација помаже нам да смањимо свакодневни ниво стреса. Управо могућност да донесемо одлуку о активностима, које ћемо реализовати у току дана у одређеном ритму, омогућава нам да дан буде испуњен и динамичан, у мери и на начин који смањује осећај преплављености обавезама и радним задацима. Планирање дана и дневних активности је значајна вештина за живот, којом треба да овладају и деца, а ванредне околности су добар оквир за практиковање и учење како да овладамо овом вештином. Од кључног је значаја да кроз креирање дневног план са дететом и кроз подршку за његово спровођење успоставимо контролу над дешавањима, паметно искористимо време за учење и одмор, обезбедимо да дете уради и оно што мање воли, уносећи на тај начин смисао и осећај успешности у данима који су наизглед исти.
Презентација и пропратни материјал садрже савете родитељима о начину и количини информација коју треба дати деци о болести КОВИД 19. Пандемија, проглашено ванредно стање, мере за спречавање ширења вируса представљају животне догађаје који носе велику промену у свакодневном функционисању, а суочавање са њима зависи од процене значаја/претње ових догађаја. Водећи се Мусовом класификацијом механизама превладавања животних догађаја, препоруке за разговор родитеља са децом сврстане су у: оне које су усмерене на процену, оне које су усмерене на проблем и оне које су усмерене на емоције. Наглашен је значај смирености и добре информисаности родитеља, уз вођење рачуна о узрасту деце. У самој презентацији, као и у пропратном материјалу, налазе се и пригодне листе бројева телефона и листе сајтова које родитељима могу помоћи у проналажењу поузданих информација и/или проналажењу додатне подршке.
Први део рада односи се на информисање родитеља у вези са суштинским карактеристикама наставе на даљину, њеним предностима и недостацима. Родитељима су такође дати конкретни савети и сајтови на којима се могу додатно информисати у циљу стварања безбедног дигиталног окружења за своје дете. Централни део рада има за циљ информисање родитеља о њиховој улози у обезбеђивању адекватних услова за успешно учење ученика. Прецизно су наведени начини њихове помоћи и подршке коју би требало да пруже својој деци приликом учења и рада ученика на домаћим задацима. Дати су и предлози за рационално и ефикасно коришћење слободног времена. На крају рада дат је табеларни подсетник о условима успешног учења за родитеље.
Циљеви рада
Информисање стручних сарадника-педагога и психолога о улози родитеља у организовању учења на даљину и начинима подршке деци/ученицима у тим околностима.
- Исходи, компетенције
Јачање компетенција стручних сарадника за рад са родитељима како би помогли родитељима да разумеју своју улогу у организовању активности у кући и јачали своје родитељске компетенције тако да: - боље разумеју измењен начин рада школе у ванредним условима (COVID-19);
- плански помогну деци у планирању и организацији рада код куће;
- стекну и унапреде вештине пружања подршке деци у условима ванредних околности
Циљна група
стручни сарадници у основним и средњим школама
Рад је усмерен на оснаживање родитеља да се заједно са својим дететом укључе у праћење напредовања у процесу учења које се одвија у новим околностима. У првом делу објашњен је значај учешћа родитеља и ученика у овом процесу, а у другом делу дати су конкретни предлози родитељима како да са својим дететом прате процес учења и напредовање.
Упутства и материјали који су понуђени омогућиће родитељима да конструктивно прате напредовање ученика у учењу. Родитељи и ученици могу користити:
- Водич за родитеље: Како водити портфолио са дететом
- Ученички дневник
- Чек листа за праћење процеса учења детета у току наставе на даљину
- Скала процене фактора који утичу на учење ученика
- Анализа теста
Циљ писаног материјала је да оснажи средњошколце да преузму одговорност за своје учење користећи предности сарадничког учења и савремених технологија. Ученици ће се упознати са неким мало другачијим начинима примене паметних телефона и рачунара. Идеја је да ученици схвате бенефити сарадње са вршњацима и заједничког учења уз коришћење web алата. Поред савладавања школских лекција, овакав начин учења могу да примене и касније приликом спремања испита на факултетима.
У материјалу је описан процес саморегулисаног учења, као и значај умећа самовредновања учења ученика, као важне фазе управљања сопственим учењем. Предложен је низ стратегија помоћу којих се ово умеће може развијати у свакодневном образовно-васпитном раду са ученицима. Материјал садржи и конкретне примере за подстицање самовредновања и процеса и резултата учења, који су применљиви у настави различитих предмета. Представљени су и прилози са примерима чек листа које се могу користити у раду са ученицима различитог узраста.
Ученици се кроз радионичарски приступ упознају са појмовима стреса и повезаношћу са емоционалним реаговањем. Реаговање на стрес се представља кроз реакциони и когнитивни, РЕБТ приступ. Водитељ ученике упознаје са АБЦ моделом емоционалних поремећаја, како би идентификовали изворе и последице стреса. Стрес се одражава и на телесно здравље у виду психосоматских, односно психофизиолошких обољења. Извори стреса могу бити свакодневни проблеми, животне промене, конфликти, фрустрације ако с ео њима размишља на ирационална начин јер из когнитивистичког угла, догађај сам по себи није довољан да изазове негативне нездраве емоционалне реакције и дисфункцонално понашање. Увиђањем односа, везе између начина размишљања и стресног догађаја усваја се нов приступ у сагледавању стреса и реаговању. Редефинисањем ситуације, оснаживањем рационалног начина размишљања и прихватањем сопствене одговорности за промену, јачају се капацитети за суочавање и превладавање стреса. У ту сврху демонстрира се вежба вођене имагинације. Наведене активности у радионици се одвијају кроз игру упознавања, игру загревања, излагања водитеља, дискусију између учесника и водитеља. У завршној активности се сумирају кључни појмови који су се усвојили током радионице и извршава евалуација попуњавањем упитника.
„ Ум проширен новом идејом никада се не враћа на своје почетне димензије.“
Oliver Wendel Holmes
Презентација и пропратни материјал садрже савете родитељима о коришћењу дигиталних технологоја и како на квалитетан начин организовати игру и учење. Сазнања о савременој информационо-комуникационој технологији (рачунар, паметни телефони,таблети , виртуелна стварност, интернет, е-учење, учење на даљину….) и њиховим потенцијалима, даје широке могућности родититељима за ефикасније коришћење слободног врема и организацију игре и учења. При избору садржаја, потребно је промишљати о квалитету садржаја, тј. с којом намером је креиран и коју поруку шаље деци и ставити их у функцију дететовог развоја. Водећи се дефиницијом „дигиталног родитељства“ приказене су карактеристике узраста и примери како су се родитељи прилагођавали и постали парнери у креирању и организацији слободног времена и времена које је било посвећено реализацији онлајн наставе; избору квалитетних садржаја; улози двосмерне комуникације, родитељ као модел детету у употреби дигиталних уређаја; начини како да родитељи блокирају непримерене садржаје; утицај видео игрица на понашање деце; идеје за разне забавне пројекте који су савршени за кућне услове, бесплатним платформама за учење на даљину, рад од куће, бесплатним онлајн књигама, курсевима, филмовима, музици…; подршка за децу и одрасле и бољу организацију дневних активност; aпликација за учење и обнављање страног језика које дете жели да научи или усаврши знање…
Унапређење квалитета учења ученика може се реализовати конципирањем наставног процеса кроз укључивање различитих стилова учења. Стилови учења су релативно стабилне црте личности, повезане са интелигенцијом и осталим особинама личности, као индивидуалан и особен, релативно трајан и доследан начин пријема, обраде, схватања и коришћења информација, односно стратегија учења. Овај рад се ослања на Колбов модел стилова учења, који разликује: активисте, практичаре, логичаре и теоретичаре. Свако од нас, у пракси користи, поред доминантног стила учења и елементе других стилова. Они су условљени: контекстом у којем се настава одвија, узрастом, школским предметом, наставником, као и конкретним задатком. Прилагођавање наставног процеса различитим стиловима учења ученика, кроз уважавање индивидуалних разлика, повећава ефикасност наставног процеса. Кроз учење у групном раду, диференцираној, интегрисаној настави, према концепту активне или пројектне наставе и кроз електронско учење могуће је постићи подстицајну климу за све стилове учења ученика, што доприноси унапређењу квалитета учења и наставе.
Тема обрађује врсте подршке које у складу са узрастом и могућностима ученици могу пружити другима. Ради лакшег разумевања и боље прегледности рада, врсте подршке селектоване су у три формално подељене целине (емотивна, материјална и информативна подршка) мада свака од набројаних врста подршке у себи садржи елементе друге две. Такође, рад се бави и разумевањем, од стране ученика, сопствених и туђих потреба, превенцијом непожељних облика понашања као и квалитетном организацијом времена
Тема се обрађује на две платформе:
Први део (аутор рада) За израду теме коришћена је ППТ презентација са нарацијом аутора. ППТ презентација пребачена је у форму видео презентације, у трајању од 30 минута.
Други део (педагог, психолог, разредни старешина, наставник грађанског васпитања, социологије, психологије, филозофије, наставник изборног предмета појединац, група, друштво). Презентација теме и дискусија реализује се на некој од интерактивних платформи (предлог ZOOM) која има могућност учешћа већег броја учесника и њиховог активног судиоништва.