Рад је написан у циљу пружања подршке наставницима и стручним сарадницима у контексту лакшег превазилажења актуелне, стресне ситуације (епидемија корона-вируса), али и свима осталима који се боре са стресом, за који кажемо да је „зачин живота“. У раду су дате практичне смернице како је могуће успешно превладати стрес, кроз методичну примену когнитивних, релаксационих и бихејвиоралних техника, које су датаљније описане у самом раду. Један део писаног материјала усмерен је на пружање подршке конкретно наставницима и родитељима, кроз јасне практичне смернице, имајући у виду да се настава реализује на потпуно нови начин од навикнутог, односно, путем Интернета и телевизијских програма. Очекује се да ће овај рад помоћи читаоцу да увиди реципрочну повезаност између својих мисли, емоција и понашања, што ће кроз практичну примену техника описаних у раду условити лако и успепно препознавање евентуалних тешкоћа и проблема, као и проналазак одговарајућих решења. Истим поводом, направљен је план радионице (у сарадњи са ученицима другог разреда Гимназије у Куршумлији), који су дали допринос и идеју у креирању радионице, на основу властитих потреба и сагледавања актуелне ситуације. У циљу што успешнијег и потпунијег представљања самог писаног материјала 29.05.2020. године, са почетком у 12 часова, одржан је Вебинар на одабрану тему. Програм који је коришћен за реализацију Вебинара јесте Zoom апликација. Ток Вебинара одвијао се: најпре кроз увод и представљање учесника, затим је обухватио дискусију са учесницима о њиховом начину превазилажења стреса, након тога следи опис и представљање техника успешног превазилажења стреса (когнитивне, релаксационе и бихејвиоралне), и на крају постављање питања од стране учесника, а све у циљу достизања позитивних промена.
Функционално учење кроз драматизацију. Ученици су употребом нових технологија (дрон, камера, монтажа) са драмском секцијом дошли у школу будућности.
Састанак је реализован у два дела. У уводном делу састанка који је трајао 20 минута обрађене су теме здравља и менталног здраља, као и модел здравственог васпитања кроз развијање животних вештина. У уводном делу излагања било је речи и о томе како се све у школама остварује подршка развоју здравих стилова живота код ученика, које су теме којима се школе најчешће баве из области здравља и које су методе и технике најефикасније за обраду ових тема. Посебан акценат стављен је на тему менталног здравља, и у складу са тим указано на значај бављења овом темом и могућностима за обраду ове теме са ученицима. На крају уводног дела, презентован је један од могућих сценарија радионица на тему „вршњачког притиска“. У другом делу састанка учесници су подељени у групе. По две групе имале су исти задатак јер је циљ био пронаћи што више разноврсних примера – да наведу конкретне примере активности у циљу подршке развоју здравих стилова живота, и то: у оквиру редовне и изборне наставе и ЧОС-а, у оквиру пројектне наставе, ваннаставних активности и тематског планирања. Групе су за рад имале 20 минута након чега је следила размена у великој групи. Учесници су излистили велики број конкретних активности и примера и размена је била веома конструктивна. Састанак је трајао 90 минута.
Циљ писаног материјала је да оснажи средњошколце да преузму одговорност за своје учење користећи предности сарадничког учења и савремених технологија. Ученици ће се упознати са неким мало другачијим начинима примене паметних телефона и рачунара. Идеја је да ученици схвате бенефити сарадње са вршњацима и заједничког учења уз коришћење web алата. Поред савладавања школских лекција, овакав начин учења могу да примене и касније приликом спремања испита на факултетима.
Као део LearnIn иницијативе УНИЦЕФ регионалне канцеларије из Женеве, УНИЦЕФ канцеларија у Србији, у сарадњи са Министарством просвете, науке и технолошког развоја РС, организовала је онлајн сусрете са циљем да се подстакне размена идеја и инспиративних пракси, полазећи од претпоставке да су делотворна решења она која су препозната као значајна од стране учесника у образовном процесу, прилагођена контексту у ком се примењују и интегрисана у праксе учења и наставе. Прва два вебинара баве се искуствима у пружању подршке учењу деце и младих током COVID епидемије. У овом видеу приказана је уводна сесија другог вебинара.
Тема вебинара Избор и конципирање електронског материјала за онлајн наставу је имала припремну активност путем мотивационих питања која су послата учесницима вебинара уз линк за вебинару. Сценарио вебинара: Након поздрављања учесника и увода у тему, учесници су имали прилику да изложе одговоре на мотивациона питања, затим се дискутовало и аутор је сумирао одговоре учесника који су се односили на оставривање исхода уз помоћ електорнских наставних материјал, предности/недостатке електронских наставних материјала… Потом се прешло на предавање са демонстрирањем примера кроз теме Модели учења у односу на електронки садржај, Примена електронских наставних материјала у настави, Планирање наставног процеса употребом електронских наставних материјала, Примери, Препоруке за примену у непоредној наставној пракси. Учесници су на крају изложене теме, имали прилику да дискутују о примени и препорукама за избор и конципирање електронског материјала за онлајн наставу. Сложили су се да се најчешће у нашим школама примењивао основни модел испоруке садржаја путем електронског наставног материјала и да компетенције наставника за поучавање и учење треба да добију додатну димензију која се испољава у оспобљавању за избор и конципирање наставних електронских материјала у раду у онлајн окружењу. Приликом избора електронског материјала треба бити обазрив и применити критеријуме који се однсое на педагошку неутралност, могућност поновне употребе, персонализације и неутралности у односу на медије. Избор и конципирање наставног материјала за учење и поучавање од стране наставника је важно питање јер организовање великог броја информација у смислену целину предстаљва и учење ученика како да уче током живота и да у обиљу информација које су им доступне одаберу вредне.Стручни сарадници треба да оснаже наставнике у избору и конципрању електронских настaвних материјала у онлајн окружењу.
Ученици имају различита интересовања и уживају у различитим стварима. Наставници могу то да искористе, и да од ученика траже да школско знање прикажу на различите начине, и то оне којињима највише одговарају. Такво оцењивање може допринети развоју креативности И повећању мотивације код ученика. Укључивањем неких од предложених видова оцењивања у наставу како подижете ниво интерактивности у евалуацији постигнућа ученика.
У оквиру вебинара, у првом делу, обрађенa je темa психолошких потреба, Масловљеве хијерахије потреба и на који начин су основне потребе угрожене у току пандемије вируса КОВИД-19, изолације и самоизолације, зашто је неопходно задовољавању ових потреба посветити посебну пажњу на који начин задовољење основних психолошких потреба инкорпорирати у дневне активности и условима изолације. У оквиру презентације приказани су примери активности које задовољавају појединачне потребе. У оквиру вебинара учесницима је поред ппт презентације подељен и пропратни материјал који укључује списак онлајн линкова које могу да препоруче ученицима, на основу којих могу да организују онлајн радионице и предлог материјала које могу да користе у педагошкој и психолошкој пракси. У другом делу вебинара покренута је дискусија, у оквиру које су учесници коментарисали материјал, говорили о својим искуствима рада у школи у условима када се цео рад одвија онлајн.
Технологија: Zoom
У оквиру вебинара/састанка биће обрађене теме (навођење целина) Законска регулатива,
Функција и задаци тимова у новим-измењеним условима, Улога стручних сарадника у раду појединих тимова ,Рад по групама тешкоће, проблеми, позитивна искуства, изазови са којима смо се сусретали у раду Тимова,
Сценарио вебинара/састанка :Вебинар ће се састојати из три дела. Први део вебинара укључује, путем ППТ, подсећање на Законски оквир: обавезни тимови, ко их именује, састав тимов, функција, надлежности……Кроз индивидуални рад сагледати у које и у колико тимова су стручни сарадници у току прошле године били укључени . Путем рада у групама, извештавање и разговор са учесницима доћи до размене искуства, знања и нових идеја за функционисање, садржај рада и активности стручних сарадника у оквиру одређених тимова
Први део вебинара је предвиђено да траје оквирно 10 минута. Други део вебинара је предвиђен за рад по групама 10 минута и трећи за дискусију, у оквиру које ће учесници моћи да понуде своје коментаре и поставе питања. Трећи део вебинара је предвиђено да траје оквирно 20 минута.
У материјалу је описан процес саморегулисаног учења, као и значај умећа самовредновања учења ученика, као важне фазе управљања сопственим учењем. Предложен је низ стратегија помоћу којих се ово умеће може развијати у свакодневном образовно-васпитном раду са ученицима. Материјал садржи и конкретне примере за подстицање самовредновања и процеса и резултата учења, који су применљиви у настави различитих предмета. Представљени су и прилози са примерима чек листа које се могу користити у раду са ученицима различитог узраста.
Као део LearnIn иницијативе УНИЦЕФ регионалне канцеларије из Женеве, УНИЦЕФ канцеларија у Србији, у сарадњи са Министарством просвете, науке и технолошког развоја РС, организовала је онлајн сусрете са циљем да се подстакне размена идеја и инспиративних пракси, полазећи од претпоставке да су делотворна решења она која су препозната као значајна од стране учесника у образовном процесу, прилагођена контексту у ком се примењују и интегрисана у праксе учења и наставе. Прва два вебинара баве се искуствима у пружању подршке учењу деце и младих током COVID епидемије. У овом сегменту првог вебинара представљени су резултати одвојених сесија на којима се догађала размена инспиративних пракси насталих током учења на даљину.
Вебинар /радионица преко зум апликације.
Фокус је сарадња са родитељима у дигиталном окружењу,узроковано увођењем ванредног стања.
Питања којима ће се бавити су следећа:
Како комуницирамо са родитељима? Којим темама се бавимо? На који начин реагују родитељи? Који су елементи асертивног реаговања?
На крају учесници добијају низ савета за добру сарадњу са родитељима како у школским условима тако и у ванредним околностима.
У текст су дате смернице за управљање одељењем из перспективе еколошког модела, које могу бити подстицај наставницимаза промишљање о различитим стратегијама које примењују у настави, као и стратегијама које би могли примењивати. Материјал пружа инспиративне примере стратегија управљања одељењем.
Неочекивано, задесили смо се у једној више него изазовној ситуацији када је реч о образовно-васпитном процесу који се организује и реализује у време ванредног стања. У првим недељама наставе на даљину, ученици, наставници и родитељи суочили су се са низом тешкоћа, првенствено у успостављању ритма радног дана. Јавиле су се разне недоумице и многобројна питања, разумљива у оваквој ситуацији и када је реч о планирању учења код куће. Оснаживањем ученика на пољу планирања праћења наставе и организације рада од куће у значајној мери стручни сарадници, али и наставници имају прилику да пруже подршку ученицима како би допринели развијању међупредметне компетенције за учење односно компетенције за целоживотно учење.
Упутсвта која се презентују у овом раду омогућиће ученицима развијање компетенције за учење кроз: процену сопствених капацитета и капацитета породице за планирање учења; идентификацију фактора који утичу на планирање учења у породичним околностима; примену новина у планирању сопственог рада током реализације наставе на даљину као и мапирање приоритета током планирања. Ученици имају могућност да унапреде своје компетенције за планирање учења код куће кроз:
- самопроцењивање где би мапирали чек листом постојеће ресурсе, али и ометајуће факторе током учења;
- израду шема учења за лакше уочавање и праћење дневних и недељних обавеза, као и оптерећеност у извршавању задатака;
- примену матрице где ће идентификацијом ургентних и важних задатака на дневном и недељном нивоу лакше планирати своје учење.
У оквиру вебинара/састанка биће обрађене теме (навођење целина): Појам академске честитости, шта каже слово закона, ко су заинтересоване стране, када почети са причом о академској честитости, како то урадити, приказ примера из праксе, дефинисање важних појмова који се односе на академску честитост, шта подразумева академско непоштење и како га третирати, као и како се може проверити аутентичност нечијег писаног рада.
Сценарио вебинара/састанка: Учесницима ће бити приказан део филма о академском интегритету ( од почетка до 2 минута и 30 секунди) са следећег линка http://integritet.rect.bg.ac.rs/akademski-integritet-1/uvod након чега ће бити приказана презентација о појму академске честитости, законским регулативама, примерима из праксе, као и предлозима како се на овој теми може радити са наставницима, родитељима и ученицима од најранијих узраста. Презентовање ове теме ће бити завршено завршним делом филма о академском интегритету који је био приказан и на почетку (од 9 минута и 15 секунди до краја) након чега ће учесници вебинара бити позвани да учествују у дискусији, постављају питања, поделе своја искуства и размишљања, као и идеје о томе шта ми можемо учинити, као стручни сарадници, да бисмо развијали свест о појму академске честитости у свим узрастима школовања деце, а не тек од високошколског нивоа образовања када се овај појам експлицитно помиње, уводи и када се студенти обучавају како да то примене у свом раду током студија.
Први део вебинара је предвиђено да траје оквирно 50 минута. Други део вебинара је предвиђен за дискусију, у оквиру које ће учесници моћи да понуде своје коментаре и поставе питања. Други део вебинара је предвиђено да траје оквирно 30 минута.