Функционално учење кроз драматизацију. Ученици су употребом нових технологија (дрон, камера, монтажа) са драмском секцијом дошли у школу будућности.
Функционално учење кроз драматизацију. Ученици су употребом нових технологија (дрон, камера, монтажа) са драмском секцијом дошли у школу будућности.
У оквиру вебинара, у првом делу, обрађенa je темa психолошких потреба, Масловљеве хијерахије потреба и на који начин су основне потребе угрожене у току пандемије вируса КОВИД-19, изолације и самоизолације, зашто је неопходно задовољавању ових потреба посветити посебну пажњу на који начин задовољење основних психолошких потреба инкорпорирати у дневне активности и условима изолације. У оквиру презентације приказани су примери активности које задовољавају појединачне потребе. У оквиру вебинара учесницима је поред ппт презентације подељен и пропратни материјал који укључује списак онлајн линкова које могу да препоруче ученицима, на основу којих могу да организују онлајн радионице и предлог материјала које могу да користе у педагошкој и психолошкој пракси. У другом делу вебинара покренута је дискусија, у оквиру које су учесници коментарисали материјал, говорили о својим искуствима рада у школи у условима када се цео рад одвија онлајн.
Технологија: Zoom
Неочекивано, задесили смо се у једној више него изазовној ситуацији када је реч о образовно-васпитном процесу који се организује и реализује у време ванредног стања. У првим недељама наставе на даљину, ученици, наставници и родитељи суочили су се са низом тешкоћа, првенствено у успостављању ритма радног дана. Јавиле су се разне недоумице и многобројна питања, разумљива у оваквој ситуацији и када је реч о планирању учења код куће. Оснаживањем ученика на пољу планирања праћења наставе и организације рада од куће у значајној мери стручни сарадници, али и наставници имају прилику да пруже подршку ученицима како би допринели развијању међупредметне компетенције за учење односно компетенције за целоживотно учење.
Упутсвта која се презентују у овом раду омогућиће ученицима развијање компетенције за учење кроз: процену сопствених капацитета и капацитета породице за планирање учења; идентификацију фактора који утичу на планирање учења у породичним околностима; примену новина у планирању сопственог рада током реализације наставе на даљину као и мапирање приоритета током планирања. Ученици имају могућност да унапреде своје компетенције за планирање учења код куће кроз:
- самопроцењивање где би мапирали чек листом постојеће ресурсе, али и ометајуће факторе током учења;
- израду шема учења за лакше уочавање и праћење дневних и недељних обавеза, као и оптерећеност у извршавању задатака;
- примену матрице где ће идентификацијом ургентних и важних задатака на дневном и недељном нивоу лакше планирати своје учење.
У оквиру вебинара обрађивана је тема наставних метода које се користе у новонасталој ситуацији учења на даљину. Тема је груписана око 6 кључних питања која су послужила за размену искустава стручних сарадника који раде у основним и средњим школама. Сценарио вебинара: Након уводног обраћања и кратког увода у тему, учесници су подељени у групе. Вебинар је условно подељен у два дела. У првом делу су ученици подељени у групе у којима су се бавили следећим темама:Интеракција/размена између ученика и са наставником;Сараднички односи и атмосфера поштовања:Динамичност процеса учења, разноврсност метода, активности и задатака; Мотивисаност и активност ученика; Развијање знања, вештина и ставова;Развијање различитих нивоа знања. Рад у групама трајао је око 20 минута. Након тога су учесници враћени у „велику групу“ у којој су представници група представљали запажања и закључке на тему којом се бавила њихова група. Отварана је и дискусија након сваке појединачне теме. Сценаријом је било предвиђено да вебинар траје сат времена, међутим дискусија је била врло жива, отворила су се многа питања, учесници су желели да учествују у свакој појединачној теми, тако да је вебинар трајао дуже од планираног времена.
Технологија: Zoom
У рутини је спас, посебно у временима кад се суочавамо са изазовима који нам доносе осећај тескобе и неизвесности. Без обзира што нисмо у могућности да контролишемо дешавања из спољашњег света која нам значајно утичу на живот, сазнање да можемо да контролишемо свој дан и уредимо наш мали свет у изолацији дома, даје осећај удобности и задовољства. Суочавање са непредвидљивим, неизвесним и претећим временима чини се изводљивим кад имамо контролу над даном, могућност планирања шта ће и кад у том дану десити. Припрема дневног плана и његова реализација помаже нам да смањимо свакодневни ниво стреса. Управо могућност да донесемо одлуку о активностима, које ћемо реализовати у току дана у одређеном ритму, омогућава нам да дан буде испуњен и динамичан, у мери и на начин који смањује осећај преплављености обавезама и радним задацима. Планирање дана и дневних активности је значајна вештина за живот, којом треба да овладају и деца, а ванредне околности су добар оквир за практиковање и учење како да овладамо овом вештином. Од кључног је значаја да кроз креирање дневног план са дететом и кроз подршку за његово спровођење успоставимо контролу над дешавањима, паметно искористимо време за учење и одмор, обезбедимо да дете уради и оно што мање воли, уносећи на тај начин смисао и осећај успешности у данима који су наизглед исти.
Презентација и пропратни материјал садрже савете родитељима о начину и количини информација коју треба дати деци о болести КОВИД 19. Пандемија, проглашено ванредно стање, мере за спречавање ширења вируса представљају животне догађаје који носе велику промену у свакодневном функционисању, а суочавање са њима зависи од процене значаја/претње ових догађаја. Водећи се Мусовом класификацијом механизама превладавања животних догађаја, препоруке за разговор родитеља са децом сврстане су у: оне које су усмерене на процену, оне које су усмерене на проблем и оне које су усмерене на емоције. Наглашен је значај смирености и добре информисаности родитеља, уз вођење рачуна о узрасту деце. У самој презентацији, као и у пропратном материјалу, налазе се и пригодне листе бројева телефона и листе сајтова које родитељима могу помоћи у проналажењу поузданих информација и/или проналажењу додатне подршке.
Први део рада односи се на информисање родитеља у вези са суштинским карактеристикама наставе на даљину, њеним предностима и недостацима. Родитељима су такође дати конкретни савети и сајтови на којима се могу додатно информисати у циљу стварања безбедног дигиталног окружења за своје дете. Централни део рада има за циљ информисање родитеља о њиховој улози у обезбеђивању адекватних услова за успешно учење ученика. Прецизно су наведени начини њихове помоћи и подршке коју би требало да пруже својој деци приликом учења и рада ученика на домаћим задацима. Дати су и предлози за рационално и ефикасно коришћење слободног времена. На крају рада дат је табеларни подсетник о условима успешног учења за родитеље.
Циљеви рада
Информисање стручних сарадника-педагога и психолога о улози родитеља у организовању учења на даљину и начинима подршке деци/ученицима у тим околностима.
- Исходи, компетенције
Јачање компетенција стручних сарадника за рад са родитељима како би помогли родитељима да разумеју своју улогу у организовању активности у кући и јачали своје родитељске компетенције тако да: - боље разумеју измењен начин рада школе у ванредним условима (COVID-19);
- плански помогну деци у планирању и организацији рада код куће;
- стекну и унапреде вештине пружања подршке деци у условима ванредних околности
Циљна група
стручни сарадници у основним и средњим школама
Рад је усмерен на оснаживање родитеља да се заједно са својим дететом укључе у праћење напредовања у процесу учења које се одвија у новим околностима. У првом делу објашњен је значај учешћа родитеља и ученика у овом процесу, а у другом делу дати су конкретни предлози родитељима како да са својим дететом прате процес учења и напредовање.
Упутства и материјали који су понуђени омогућиће родитељима да конструктивно прате напредовање ученика у учењу. Родитељи и ученици могу користити:
- Водич за родитеље: Како водити портфолио са дететом
- Ученички дневник
- Чек листа за праћење процеса учења детета у току наставе на даљину
- Скала процене фактора који утичу на учење ученика
- Анализа теста
Циљ писаног материјала је да оснажи средњошколце да преузму одговорност за своје учење користећи предности сарадничког учења и савремених технологија. Ученици ће се упознати са неким мало другачијим начинима примене паметних телефона и рачунара. Идеја је да ученици схвате бенефити сарадње са вршњацима и заједничког учења уз коришћење web алата. Поред савладавања школских лекција, овакав начин учења могу да примене и касније приликом спремања испита на факултетима.
У материјалу је описан процес саморегулисаног учења, као и значај умећа самовредновања учења ученика, као важне фазе управљања сопственим учењем. Предложен је низ стратегија помоћу којих се ово умеће може развијати у свакодневном образовно-васпитном раду са ученицима. Материјал садржи и конкретне примере за подстицање самовредновања и процеса и резултата учења, који су применљиви у настави различитих предмета. Представљени су и прилози са примерима чек листа које се могу користити у раду са ученицима различитог узраста.