У материјалу су укратко описане карактеристике пројектне наставе, представљене су њене фазе/етапе и наведени су конкретни примери активности којима се подстиче развој различитих компетенција ученика. Представљен је низ начина на које родитељи могу да подрже и подстакну развој свог детета, истовремено учествујући у различитим фазама пројектне наставе, било да се она реализује у редовним условима или у ванредним околностима, односно онлајн учењу/поучавању. У материјалу су приказани примери различитих питања, скала и чек-листа, као и могућности њихове примене у различитим сегментима пројекта. Могу их користити сви актери укључени у овакав облик образовно-васпитног рада, а посебно родитељи, као смерницу за подстицај развоја своје деце и њихових вештина, неопходних у 21. веку.
Функционално учење кроз драматизацију. Ученици су употребом нових технологија (дрон, камера, монтажа) са драмском секцијом дошли у школу будућности.
Вебинар /радионица преко зум апликације.
Фокус је сарадња са родитељима у дигиталном окружењу,узроковано увођењем ванредног стања.
Питања којима ће се бавити су следећа:
Како комуницирамо са родитељима? Којим темама се бавимо? На који начин реагују родитељи? Који су елементи асертивног реаговања?
На крају учесници добијају низ савета за добру сарадњу са родитељима како у школским условима тако и у ванредним околностима.
Тема вебинара Избор и конципирање електронског материјала за онлајн наставу је имала припремну активност путем мотивационих питања која су послата учесницима вебинара уз линк за вебинару. Сценарио вебинара: Након поздрављања учесника и увода у тему, учесници су имали прилику да изложе одговоре на мотивациона питања, затим се дискутовало и аутор је сумирао одговоре учесника који су се односили на оставривање исхода уз помоћ електорнских наставних материјал, предности/недостатке електронских наставних материјала… Потом се прешло на предавање са демонстрирањем примера кроз теме Модели учења у односу на електронки садржај, Примена електронских наставних материјала у настави, Планирање наставног процеса употребом електронских наставних материјала, Примери, Препоруке за примену у непоредној наставној пракси. Учесници су на крају изложене теме, имали прилику да дискутују о примени и препорукама за избор и конципирање електронског материјала за онлајн наставу. Сложили су се да се најчешће у нашим школама примењивао основни модел испоруке садржаја путем електронског наставног материјала и да компетенције наставника за поучавање и учење треба да добију додатну димензију која се испољава у оспобљавању за избор и конципирање наставних електронских материјала у раду у онлајн окружењу. Приликом избора електронског материјала треба бити обазрив и применити критеријуме који се однсое на педагошку неутралност, могућност поновне употребе, персонализације и неутралности у односу на медије. Избор и конципирање наставног материјала за учење и поучавање од стране наставника је важно питање јер организовање великог броја информација у смислену целину предстаљва и учење ученика како да уче током живота и да у обиљу информација које су им доступне одаберу вредне.Стручни сарадници треба да оснаже наставнике у избору и конципрању електронских настaвних материјала у онлајн окружењу.
Рад је написан у циљу пружања подршке наставницима и стручним сарадницима у контексту лакшег превазилажења актуелне, стресне ситуације (епидемија корона-вируса), али и свима осталима који се боре са стресом, за који кажемо да је „зачин живота“. У раду су дате практичне смернице како је могуће успешно превладати стрес, кроз методичну примену когнитивних, релаксационих и бихејвиоралних техника, које су датаљније описане у самом раду. Један део писаног материјала усмерен је на пружање подршке конкретно наставницима и родитељима, кроз јасне практичне смернице, имајући у виду да се настава реализује на потпуно нови начин од навикнутог, односно, путем Интернета и телевизијских програма. Очекује се да ће овај рад помоћи читаоцу да увиди реципрочну повезаност између својих мисли, емоција и понашања, што ће кроз практичну примену техника описаних у раду условити лако и успепно препознавање евентуалних тешкоћа и проблема, као и проналазак одговарајућих решења. Истим поводом, направљен је план радионице (у сарадњи са ученицима другог разреда Гимназије у Куршумлији), који су дали допринос и идеју у креирању радионице, на основу властитих потреба и сагледавања актуелне ситуације. У циљу што успешнијег и потпунијег представљања самог писаног материјала 29.05.2020. године, са почетком у 12 часова, одржан је Вебинар на одабрану тему. Програм који је коришћен за реализацију Вебинара јесте Zoom апликација. Ток Вебинара одвијао се: најпре кроз увод и представљање учесника, затим је обухватио дискусију са учесницима о њиховом начину превазилажења стреса, након тога следи опис и представљање техника успешног превазилажења стреса (когнитивне, релаксационе и бихејвиоралне), и на крају постављање питања од стране учесника, а све у циљу достизања позитивних промена.
Линк ка презентацији: https://spark.adobe.com/page/yTqrRO4KmS7rU/
Циљ презентације је усвајање знања о појму стреса и техникама превладавања стреса, као и основних појмова о управљању бригама, затим уочавање важности активног приступа сопственим доживљајима и уочавање могућности да утичемо на своје доживљавање и емоције. Подизање свести о томе да активан приступ емоцијама и логичка анализа ситуације воде у психичку благодет. Још један од циљева је развој логичког мишљења у проблемској ситуацији. Увежбавање вештина самопомоћи као и оспособљавање за самопомоћ.
Презентација је намењена ученицима седмог и осмог разреда основне школе и ученицима свих разреда средње школе. Могу је користити и наставници и родитељи.
Презентација је рађена у програму Адоб Спарк (Adobe Spark) а приликом презентације коришћен је Зум (Zoom).
У раду је приказан значај вршњачке интеракције у специфичним условима, у време пандемије вируса корона. Како су односи са вршњацима важни, не само за социјални развој детета, већ током целог живота, тако је рад усмерен на пружање конкретних предлога, педагошких интервенција ученицима виших разреда основне школе и средњошколцима, како да са својим другарима у време пандемије вируса корона уз примену адекватних мера проведу квалитетно и креативно време. Ученици се кроз тему упознају са појмом социјализације, факторима социјализације, а посебни акценат се односи на вршњаке и вршњачку интеракцију и све промене које су настале у време пандемије, у породици, школи, у дружењу и вршњачкој интеракцији. Дружење у насталој ситуацији се одвија на два нивоа, дружење од куће и дружење у природи, уз листу активности и предложених адекватних мера заштите и очувања здравља. Тема и презентација је прилагођена узрасту, тако да су пре обраде теме предложене почетна и завршна активност, те је вебинар интерактивне природе са наведеном циљном групом. Вебинар, односно тема води нас ка остварењу циља нашег рада, који гласи подстицање и развој вршњачке интеракције у специфичним условима насталим у време пандемије вируса корона.
Тема обрађује врсте подршке које у складу са узрастом и могућностима ученици могу пружити другима. Ради лакшег разумевања и боље прегледности рада, врсте подршке селектоване су у три формално подељене целине (емотивна, материјална и информативна подршка) мада свака од набројаних врста подршке у себи садржи елементе друге две. Такође, рад се бави и разумевањем, од стране ученика, сопствених и туђих потреба, превенцијом непожељних облика понашања као и квалитетном организацијом времена
Тема се обрађује на две платформе:
Први део (аутор рада) За израду теме коришћена је ППТ презентација са нарацијом аутора. ППТ презентација пребачена је у форму видео презентације, у трајању од 30 минута.
Други део (педагог, психолог, разредни старешина, наставник грађанског васпитања, социологије, психологије, филозофије, наставник изборног предмета појединац, група, друштво). Презентација теме и дискусија реализује се на некој од интерактивних платформи (предлог ZOOM) која има могућност учешћа већег броја учесника и њиховог активног судиоништва.
Унапређење квалитета учења ученика може се реализовати конципирањем наставног процеса кроз укључивање различитих стилова учења. Стилови учења су релативно стабилне црте личности, повезане са интелигенцијом и осталим особинама личности, као индивидуалан и особен, релативно трајан и доследан начин пријема, обраде, схватања и коришћења информација, односно стратегија учења. Овај рад се ослања на Колбов модел стилова учења, који разликује: активисте, практичаре, логичаре и теоретичаре. Свако од нас, у пракси користи, поред доминантног стила учења и елементе других стилова. Они су условљени: контекстом у којем се настава одвија, узрастом, школским предметом, наставником, као и конкретним задатком. Прилагођавање наставног процеса различитим стиловима учења ученика, кроз уважавање индивидуалних разлика, повећава ефикасност наставног процеса. Кроз учење у групном раду, диференцираној, интегрисаној настави, према концепту активне или пројектне наставе и кроз електронско учење могуће је постићи подстицајну климу за све стилове учења ученика, што доприноси унапређењу квалитета учења и наставе.